Twórcy i twórczynie filmów animowanych to odważne bestie. Niestraszne im długie godziny spędzone nad jedną produkcją. Godziny? Czasem i lata! Tak, tak... realizacja pełnometrażowej animacji, to nie lada wyzwanie. Może trwać kilka, a nawet kilkanaście lat.
A jakie pełne metraże mamy w roku w repertuarze?
Nagrodzony Oscarem filmowiec Guillermo del Toro przedstawia własną wersję klasycznej powieści Carlo Collodiego o drewnianej kukiełce, która magicznie ożywa, aby wlać otuchę w serce pogrążonego w żałobie stolarza imieniem Geppetto. Ten fantazyjny musical w technice animacji poklatkowej, wyreżyserowany przez Guillermo del Toro i Marka Gustafsona, opowiada o przygodach psotnego i krnąbrnego Pinokia, który szuka swojego miejsca w świecie. Małe Animocje: Guillermo del Toro: Pinokio, reż. Mark Gustafson, Guillermo del Toro (16 kwietnia)
Film jest poprowadzony jako fikcyjny dialog z Cesirą babcią reżysera, który pyta ją o wszystko, co chciałby wiedzieć. Jest to świadectwo przeżyć pokolenia włoskich migrantów, a zarazem hołd dla ich odwagi. Poetycka narracja filmu nadaje tej osobistej historii, wymiar uniwersalny. To „pamięć nostalgiczna”, która łączy elementy wyłaniające się z tej opowieści, od domu na małej farmie w cieniu góry Viso, do rodzinnej sieci połączeń rozsianej w Ubaye, Valais, Dolinie Rodanu, Ariège i Drôme. Historia ta jest karmiona wspomnieniami dziadka oraz śladami z przeszłości: zdjęciami i korespondencją. Podczas tego wędrownego doświadczenia, rodzina Ughetto zbudowała nowy dom, w którym pamięć jest cementem.
Zakaz wstępu dla psów i Włochów, reż. Alain Ughetto (16 kwietnia)
Angola. Losy trzech pokoleń kobiet podczas 25 – letniej wojny domowej: Lelena ( babcia), Nayola (córka) i Yara (wnuczka). Przeszłość i teraźniejszość przeplatają się. Nayola poszukuje swego męża, który zaginął w czasie wojny. Kilkadziesiąt lat później. W kraju wreszcie zapanował pokój, ale Nayola jeszcze nie wróciła. Yara wyrosła na zbuntowaną nastolatkę i wywrotową raperkę. Lelena próbuje ją powstrzymać w obawie przed policją, która zamierza ją aresztować. Pewnej nocy zamaskowany intruz włamuje się do ich domu uzbrojony w maczetę. Spotkanie, jakiego nie mogły sobie nawet wyobrazić.
Nayola, reż. José Miguel Ribeiro (17 kwietnia)
Od najmłodszych lat piosenki i bajki przekonywały Zelmę, że miłość rozwiąże wszystkie jej problemy, o ile będzie przestrzegać społecznych oczekiwań co do tego, jak dziewczyna powinna się zachowywać. Ale gdy dorosła, coś nie pasowało do koncepcji miłości: im bardziej starała się dostosować, tym bardziej jej ciało stawiało opór. Opowieść o akceptacji wewnętrznego kobiecego buntu.
Mój romans z małżeństwem, reż. Signe Baumane (19 kwietnia)
Marcel to urocza muszla o wysokości 1 cala, która wiedzie barwne życie ze swoją babcią Connie i ich pupilem Alanem. Razem tworzą małą społeczność po tym, jak zostali pozostawieni po tajemniczym exodusie. Kiedy nieoczekiwany kontakt ze sławą otwiera drzwi do ponownego połączenia się z ukochanymi, Marcel wyrusza w pełną emocji podróż, aby odzyskać to, co uważał za utracone, i odkryć rodzinę, o której istnieniu nigdy nie wiedział.
Marcel Muszelka w różowych bucikach, reż. Dean Fleischer Camp (22 kwietnia)