Kaligrafia to sztuka, która ukazuje piękno ideogramu. Znaki były pierwotnie piktogramami odzwierciedlającymi przedmioty realne. W dalszej kolejności przekształciły się w formy graficzne. W procesie twórczym artysta kaligraf oddaje za pomocą pędzla i czarnego tuszu swoją wrażliwość na otaczający go świat. Pędzel daje możliwości elastyczności i finezji kreślonych linii. Ideogramy uzewnętrzniają myśli, emocje, ekspresję gestu, zawierają, także elementy czasu i przestrzeni. Wybór kaligrafowanego tekstu nigdy nie jest przypadkowy, ponieważ artysta poprzez proces twórczy pragnie wyrazić swój stosunek do upływającego czasu i do natury. Pragnie pokazać harmonię z otaczającym go światem. Sztuka kaligrafii to umiejętność pisania znaków w ściśle określonej kolejności. Zasady te zostały opracowane przed wiekami i do dzisiaj kaligrafowie muszą przestrzegać kolejności pisanych kresek. Kaligrafowanego znaku nie można przerysować ani poprawić, ponieważ kaligrafia jest jak życie: dane jest nam raz i nie można go powtórzyć. W Japonii mówi się, że kaligrafia to dusza piszącego. Podczas warsztatów poznamy m.in. techniki oraz rodzaje pociągnięcia pędzlem, sposób siedzenia i komponowanie obrazu. Omówimy kaligrafowane znaki i jego korzenie w obrazkowym przedstawianiu przedmiotów i w dalszej kolejności jego abstrakcyjną formę. Poznamy strukturę znaku kanji i wzajemne oddziaływanie między jego częściami. Nauczymy się pisać imiona własne w piśmie katakana.
Warsztaty poprowadzi Masakatsu Yoshida.
Masakatsu Yoshida ukończył Instytut Słowiański w Sapporo (Japonia). Od 1982 roku przebywa w Polsce, propagując kulturę Japonii. W 2001 roku założył Ośrodek Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu Umedy w Łodzi, gdzie prowadzi warsztaty kaligrafii japońskiej dla miłośników pisma japońskiego. Jest wykładowcą w Zakładzie Azji Wschodniej na Uniwersytecie Łódzkim. Wykładał historię znaków kanji w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, był wykładowcą Orientalistyki na UJ w Krakowie. Za swoją działalność otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej nadany przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w 2002 roku oraz Zasłużony dla Miasta Łodzi w 2001 roku. Jest autorem pierwszego w Polsce podręcznika „Origami” (KAW 1989 cz. I, 1999 cz. II). Posiada Certyficat of lecturer / International Bokuga Association Tokio (Japonia). Uprawia japońskie łucznictwo kyudo. Organizuje doroczne Dni Kultury Japonii w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi oraz Kulturę Japonii w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi.
Wystawy: Kaligrafia japońska w Opolu, Mosznej, Łodzi, Legnicy, Skierniewicach „Origami” COK i ASP w Krakowie „W ryzach papieru”, Ostrołęka III Międzynarodowe Triennale Papieru, Szwajcaria „Formy z wikliny”, Łódź, Bolestraszyce, Lublin, Kielce, Bochnia, Tarnobrzeg
Suibokuga: sui – woda, boku – tusz, ga – obraz. Suibokuga to japońskie malarstwo tuszem, które wywodzi się z chińskich technik malarskich. Piękno obrazów suibokuga kryje się w ich prostocie, w ukrytym znaczeniu i symbolice. Już ponad 2500 lat temu artyści chińscy opracowali zasady, którymi należy się kierować przy tworzeniu dzieł tuszowych. Do Japonii malarstwo to dotarło razem z filozofią zen, z której się wywodzi. Obraz powinien zawierać elementy duchowe. Twórca musi skierować swój umysł i emocje na obraz, który będzie malować, wówczas powstanie prawdziwe dzieło sztuki.
Warsztaty poprowadzą Barbara i Izumi Yoshida.
Barbara Yoshida ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi. Przez wiele lat pracowała jako projektantka tkanin dekoracyjnych. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in:
9. Międzynarodowa Wystawa Suibokuga w Muzeum Hancho, Hanchia (Chiny, 2009) Międzynarodowa Wystawa Suibokuga w Państwowym Nowym Muzeum Sztuki w Tokio (Japonia, 2009) Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, CMW (Łódź, 2004, 2007, 2010, 2013, 2016) 2. Biennale Tkaniny Artystycznej (Gdańsk, 2011) 9. Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej (Gdynia, 2013) Biennale Tkaniny Artystycznej (Bytom, 2015) Międzynarodowe Plenery Wikliny (Bolestraszyce, Lublin, Łódź) Wystawa indywidualna „Suibokuga”: Skierniewic, MAiE w Łodzi i Legnicy, BWA w Opolu oraz w Prudniku. Posiada Certyficat of lecturer / International Bokuga Association Tokio (Japonia). Jako jedyna Polka jest wpisana na japońską listę twórców suibokuga. Od wielu lat prowadzi warsztaty suibokuga przy Ośrodku Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu Umedy w Łodzi oraz w Łucznicy.
Izumi Yoshida – córka i asystentka Barbary i Masaktsu Yoshida. Poznała wspaniale kulturę obu ojczyzn – jest dwujęzyczna. Razem z rodzicami prowadzi Ośrodek Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu Umedy w Łodzi. Ukończyła kurs suibokuga organizowany przez International Bokuga Association w Tokio. W 2005 roku rozpoczęła edukację w Liceum nr VIII z wykładowym językiem niemieckim. W 2009 roku rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej na Wydziale Realizacji Obrazu Filmowego Telewizyjnego i Fotografii ze specjalizacją: film animowany i efekty specjalne. Obecnie jest na studiach doktoranckich w PWSFTviT. W 2015 roku zadebiutowała jako reżyser filmu animowanego pt. „Kinki”. Film został zakwalifikowany do Konkursu Polskiego podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2016, zdobył nagrodę podczas Split Film Festival 2016 w Chorwacji oraz Nagrodę Specjalną im. Wojciecha Juszczaka za szczególne walory artystyczne podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator 2016. W trakcie studiów została:
- dwukrotną laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012, 2013) - stypendystką Ministra Edukacji (2013) - stypendystką Marszałka Województwa Łódzkiego (2013)
Trzydniowe warsztaty będą połączeniem tworzenia animacji filmowej z wykorzystaniem różnych technik animacji, m.in.: zoetropii, phenakistoscope, animacji poklatkowo-rysunkowej, animacji wycinankowej, animacji fotograficznej, rotoskopii. Podczas zajęć wykorzystamy zoetropię jako jedno z animowanych urządzeń, które wytwarzają złudzenie ruchu, wyświetlając sekwencje. Rysunki lub fotografie przedstawiają postępowe etapy tego ruchu. Celem działań będzie takie przygotowanie grafiki (ornamentu animacyjnego), dzięki któremu fotografowany, obracany poklatkowo jeden arkusz da efekt żywej animacji naniesionych na nim obiektów. Każda grupa uczestników stworzy ornament animacyjny na jednym arkuszu papieru. Sekwencja animacyjna naniesiona na arkusz stanie się statycznym ornamentem, ale na skutek poklatkowego fotografowania i odpowiednich zmian w ustawieniu (ułożenia papieru, rotacji, oświetlenia) przeistoczy się w ożywioną pętlę filmową, iluzję ruchu – czyli animację. Spotkanie składa się z szeregu ważnych zagadnień z zakresu przygotowania i realizacji animowanego klipu filmowego. Grupa uczestników warsztatu jest traktowana jako zespół twórczy, którego zadaniem jest stworzenie dzieła filmowego, jak również indywidualnie, tak aby każdy warsztatowicz dotknął tych części warsztatu, które wymagają autorskiego podejścia. Warsztat polega na budzeniu pozytywnego obrazu własnej osoby, zwiększeniu samowiedzy i samoakceptacji, poszukiwaniu twórczych rozwiązań. Ułatwia spontaniczne wykorzystanie możliwości twórczych w codziennym życiu. Wspiera uczestników w odnajdywaniu pozytywnych wzorców zachowania się w różnych sytuacjach. Celem warsztatu jest poczucie wpływu na wynik swojego działania, rozwijanie wyobraźni, zmniejszenie lęku przed nieznanym, uzyskanie wglądu we własne marzenia, doskonalenie umiejętności formułowania i osiągania celów, zwiększenie akceptacji innych osób. Warsztaty skierowane są do młodzieży gimnazjalnej i licealnej.
Warsztaty poprowadzi Jan „Yach” Paszkiewicz.
Jan „Yach” Paszkiewicz – polski reżyser. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Ko pernika w Toruniu. Współtwórca Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film, członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Autor ponad 400 teledysków. Współpracował m.in. z takimi wykonawcami, jak: De Mono, Kult, Kazik Staszewski, Apteka, Maciej Maleńczuk, Wojciech Waglewski, Golden Life, Hey, Budka Suflera, Big Day, Formacja Nieżywych Schabuff, Bielizna, Big Cyc, Czarno-Czarni oraz Majka Jeżowska. Od wielu lat zajmuje się edukacją artystyczną, organizuje Warsztaty Tworzenia Wideoklipu, animacji poklatkowej, malowania światłem dla młodzieży i dorosłych. Warsztaty wielokrotnie prowadził na Festiwalu Animator w Poznaniu, w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, na Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej i w wielu innych miejscach w kraju.
Origami to sztuka składania papieru wywodząca się z Chin, początkowo będąca częścią obrzędowości religijnej. Dziś forma wyrazu artystycznego, zabawa i nauka przez zabawę. Polega na wykonaniu od kilku do nawet kilkudziesięciu zgięć na kartce papieru, tak aby powstał jakiś model: roślina, zwierzę, przedmiot. Możliwości są w tej chwili niewyczerpane. Warsztaty będą połączeniem stworzonych przez dzieci modeli origami z kursem tworzenia filmu animowanego. Uczestnicy przejdą przez miniaturową wersję procesu tworzenia scenariusza, scenografii, postaci, wreszcie animacji i reżyserii. Większość wiedzy zdobędą poprzez działania praktyczne, a my na bieżąco będziemy uzupełniać ją o kolejne przydatne im informacje. Po zakończeniu warsztatów będą wiedzieli, od czego zacząć, mając zamiar samodzielnie wyprodukować amatorski film animowany. Zajęcia uczą nie tylko sztuki filmowej, ale również pracy w grupie, kompromisu, wypowiedzi w różnych formach, planowania i przewidywania, wreszcie zachęcają do otwarcia się na nowe techniki, gdyż, jak podkreślamy, nie jest konieczne ani uprzednie doświadczenie w robieniu filmów, ani talent plastyczny. Wystarczą dobre chęci. Serdecznie zapraszamy do wspólnego tworzenia!
Warsztaty ze sztuki origami poprowadzi Marta Kozłowska (Bydgoski Klub Origami "Orizuru").
Marta Kozłowska zawodowo pracuje jako nauczyciel pozalekcyjnych godzin wychowawczych w Zespole Szkół nr 33 dla dzieci i młodzieży przewlekle chorej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą przebywającą na leczeniu w trzech szpitalach w Bydgoszczy. Od 2003 roku jest związana z Bydgoskim Klubem Origami Orizuru, który jest częścią Polskiego Centrum Origami, zrzeszającego głównie nauczycieli pracujących techniką origami na różnych poziomach nauczania. Od 2015 roku jest certyfikowanym instruktorem origami w terapii i edukacji. Stosuje tę sztukę zarówno w pracy zawodowej, jak i stara się szerzyć origami, podejmując różne inicjatywy poza murami szpitala, gdzie pracuje na co dzień.
Warsztaty z animacji poklatkowej poprowadzą Natalia Spychała i Agnieszka Konarska (Fabryka Form Fszelakich).
Natalia Spychała – od 2012 roku studentka animacji na Wydziale Operatorskim w Łódzkiej Szkole Filmowej. Autorka animowanych filmów krótkometrażowych, od wielu lat zaangażowana w promowanie animacji wśród najmłodszych oraz amatorów. Prowadziła liczne zajęcia dla dzieci i młodzieży, jak i warsztaty animacji poklatkowej w założonej przez siebie Fabryce Form Fszelakich (Łódź). Od 2016 roku pracuje przy krótkometrażowym filmie animowanym w ramach stypendium „Młoda Animacja” Studia Munka (SFP).
Agnieszka Konarska – od 2005 roku uczęszczała na warsztaty filmu animowanego w Legnicy, Dreźnie, Kudowie-Zdroju. Od tego czasu uczestniczyła także w polskich i zagranicznych festiwalach filmowych. Od 2013 roku studentka Szkoły Filmowej w Łodzi, autorka krótkometrażowych filmów animowanych. Od ponad pięciu lat prowadzi warsztaty filmu animowanego dla dzieci, młodzieży i dorosłych z Poklatkowo.pl. Od 2014 roku pracuje przy pełnometrażowym filmie animowanym w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego.
Dodatkowe informacje: piotr.drozdowski@mck-bydgoszcz.pl