Krzykliwy, wredny i roszczeniowy bohater towarzyszył polskim telewidzom pod koniec XX wieku, jako „wypełniacz czasu antenowego”. Zazwyczaj szedł w lewo, zaś jego droga, miast różami, usłana była przygodami. Tajemnicza ręka, która powołała go do życia stawiała przed nim nie lada wyzwania, robiła najróżniejszej maści psikusy, a slapstickowy charakter odcinków bawił całe rodziny i inspirował marketingowców.
Czy zastanowiło Was kiedyś, czyja jest ta dłoń z białą kredką?
Otóż ojcem „La Linea” jest włoski rysownik Osvaldo 'Cava' Cavandoli. Pierwszy odcinek narysowanej przez niego serii światło dzienne ujrzał dokładnie pół wieku temu (1971 r.)! Do roku 1986 powstało w sumie około 150 epizodów, które emitowane były w ponad 40 krajach.
Okazuje się jednak, iż umiejętność opowiadania zabawnych historii przy użyciu tylko białej kreski, to nie jedyny talent Cavy. W 1950 roku, wraz ze swym przyjacielem Ugo Moroni (aka U. Gelsi), Osvaldo założył firmę Pupilandia (prawda, że przeurocza nazwa?) i realizował bardzo kolorowe, równie zabawne, lalkowe (!) reklamy z przeznaczeniem do emisji we włoskich kinach. I tak, te produkcje również zagoszczą w tym programie.
Kuratorki
Paola Bristot
ukończyła kierunek Discipline Arti Musica Spettacolona (1985) i specjalizację Historia Sztuki Współczesnej (1991) na Uniwersytecie Bolońskim. Jest profesorem historii sztuki na Akademii w Wenecji. Jako prezes stowarzyszenia Viva Comix organizuje liczne wystawy komiksu, ilustracji, animacji i sztuk wizualnych. Dyrektor artystyczny Piccolo Festival Animazione (12. edycja) w Trieście, Udine, Pordenone, Gorycji i Wenecji. Kuratorka, we współpracy z Andreą Martignoni, 5. DVD Animazioni (2010-17, Viva Comix, Ottomani) - antologii współczesnego włoskiego filmu krótkometrażowego. Scenografka, współtwórczyni eksperymentalnego filmu Re-cycling (Arte Video, Viva Comix 2014).
Andrijana Ružić
ukończyła historię i krytykę sztuki na Università degli Studi we włoskim Mediolanie, gdzie zakochała się w animacji. Robiła specjalizację z historii filmu animowanego pod opieką Giannalberto Bendazzi, tematem jej pracy magisterskiej było dzieło Johna i Faith Hubley. W ciągu ostatnich sześciu lat współpracowała z Międzynarodowym Festiwalem Komiksu w Belgradzie, gdzie jest kuratorką sekcji poświęconej filmowi animowanemu, wykładając i pokazując filmy jednego niezależnego autora. Andrijana mieszka obecnie w Mediolanie, pisze o animacji i sztuce dla belgijskiego tygodnika Vreme i zamierza opublikować swoją pierwszą monograficzną książkę o reżyserze animacji Michaelu Dudok de Wit.
Projekcja zrealizowana przy współpracy: