Zamiast zapewniać konwencjonalną słodką ucieczkę, jest to wybór filmów, które wyłaniają się z dwuznacznego wątku narracyjnego, badając zawiłe niuanse relacji międzyludzkich i złożoną dynamikę społeczną. Ich nieprzewidywalne narracje powodują konfrontacje widza z zawiłościami, które zachęcają go do zmagania się z dyskomfortem i często pozostawiają kwaśny posmak.
Filmy te umiejętnie łączą surrealistyczne, a czasem groteskowe wizualizacje z niekonwencjonalną narracją, tworząc niepokojące, ale dające do myślenia doświadczenie, utrzymujące widza w napięciu i wywołując zaangażowane emocjonalnie.
Zasadniczo ich struktura narracyjna ma na celu stworzenie warstw napięcia, rezonansu emocjonalnego i komentarza społecznego, który przekształca doświadczenie kinowe w awangardową eksplorację, która głęboko rezonuje ze stanem intelektualnym i emocjonalnym widza.
Amok, Balázs Turai, Węgry, 2022, 14'17"
Po tym jak utracił swoją narzeczoną i swoją urodę w dziwacznym wypadku, Clyde musi zmierzyć się ze swoimi wewnętrznymi demonami.
Arka, Natko Stipaničev, Chorwacja, 2020, 14’41’’
Wspaniały transoceaniczny statek wycieczkowy pływa po morzach.
Rzecz / Ding / Thing, Malte Stein, Niemcy 2021, 4’32’’
Mężczyzna prześladowany przez pewną małą rzecz, zostaje doprowadzony do krawędzi wytrzymałości.
Hide, Daniel Gray, Francja, Węgry, Kanada, 2020, 11’
Dwóch braci bawi się w chowanego. Jeden z nich znajduje idealną kryjówkę… i nigdy nie wychodzi. Życie na zewnątrz toczy się dalej.
Jeroboam, Bianca Caderas, Niemcy, 2020, 7’11’’
Kieliszki do wina podnosi się w barach, na przyjęciach i kolacjach, ale niewielu traktuje wino z należytą godnością. Helga ma tajne plany, aby to zrobić.
Steakhouse, Špela Čadež, Słowenia, Francja, Niemcy, 2022, 9'30"
Stek marynuje się już od kilku dni. Patelnia jest rozgrzana. W brzuch Franka burczy. Ale współpracownicy Lizy robią jej niespodziankę urodzinową. Czy wróci do domu na czas?
The Falling Girl, Vladimir Lukash, Macedonia, 2015, 10’27’’
Dziewczyna stoi na szczycie budynku, spoglądając w dół na miasto. Skacze. Opada z zamkniętymi oczami, w końcu znajduje się w stawie otoczona dziwnymi twarzami. Spadanie trwaj...
Krste Gospodinovski to macedoński reżyser i animator. Studiował malarstwo w Narodowej Akademii Sztuki w Sofii i obecnie robi doktorat z kulturoznawstwa\animacji. Jest profesorem i kierownikiem katedry animacji na Uniwersytecie Sztuk Audiowizualnych – Europa Prima – Skopje oraz jednym z założycieli festiwalu europejskich krótkich filmów animowanych Flipbook Film Festival w Skopje. Jego krótkie filmy animowane (autor/współautor) Gottlieb (2018), Snakelet (2020) i Not-Being (2023) były pokazywane na ponad 60 festiwalach i zdobyły kilka nagród.