Fot.

Zwierzęta nie są tym, czym się wydają

Kategorie

Wydarzenia specjalne
Dla dorosłych
13.04
-
/
2018
21.15

Kurator:

Czy kiedykolwiek słyszeliście: „Och, więc wybierasz się na festiwal animacji? Fajnie, moje dzieciaki uwielbiają śmieszne kreskówki o kotach goniących myszy!”. Czy natychmiast czuliście się bezsilni, sfrustrowani, nawet obrażeni takimi słowami? Jeżeli tak, to być może prezentowany tutaj program okaże się przydatnym narzędziem w walce z urokliwą, kinofilską niewinnością.

Przede wszystkim, to nie są kreskówki. Zobaczycie filmy animowane o wyjątkowej jakości artystycznej, zrealizowane w rozmaitych technikach: od lalkowej animacji stop motion, przez precyzyjnie, ręcznie rysowane filmy, po intrygujące struktury i kompozycje wykonane przy użyciu narzędzi digitalnych. Design postaci i tła wywołuje hipnotyzujące krajobrazy, format obrazu czy klatkaż współtworzą wyjątkową atmosferę, choreografia ruchów jest obliczona z pełną dbałością i misternie wykonana.

W animacji królestwo zwierząt nie ogranicza się do Myszki Miki czy Reksia. Tutaj przyjrzycie się nieco szerszej klasyfikacji zwierząt: w filmach wystąpią robaki, ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki. A zwierzęce postacie będą zaangażowane w dużo bardziej wymagające czynności niż zwyczajna gonitwa.

Oczywiście, filmowe światy odbijają świat ludzki, czasem połączenie to jest wyolbrzymione lub wydrwione, czasem zaś wyjawia najdelikatniejsze i najsubtelniejsze wzory zachowań i wzajemnych relacji. Autorzy wybranych filmów koncentrują się na pasji, nieuchwytnej sile, która rezonuje z głęboką esencją procesu artystycznego. Namiętność nie jest jednoznaczna, może przynieść inspiracje dla nieskrępowanej twórczości, szczery czy ironiczny śmiech, może też przynieść strach, złudzenia, destrukcję, przemoc. Doświadczenia te łączą się z przewrotnym charakterem animowanego medium.

Być może w pewnym momencie przestaniecie zastanawiać się nad zwierzęcą metaforą, a zaczniecie rozważać to w jaki sposób patrzycie na swoje najbliższe otoczenie, czy to, jak rozumiecie Inność. A kiedy festiwal się zakończy, miejmy nadzieję, że znajdziecie chwilę czasu, aby obejrzeć jakieś kreskówki z dziećmi i przyjaciółmi, po to, aby zanurzyć się w ich atrakcyjnej formie i absurdalnym humorze, i że znowu pojawicie się na następnym festiwalu, aby poszukiwać w animacji czegoś innego, czegoś więcej.

Chmara (Kuhina)

Joni Männisto (Turku University of Applied Sciences), 2011, Finlandia, 7′

Kilkuletni chłopiec z lubością znęca się nad owadami, jednak wkrótce role się odwracają, zgodnie z transgresyjną poetyką groteski nawiązującą do najlepszych wzorców Franza Kafki czy Giuseppego Arcimboldo.

Delirium ryby skrzydlicy (El delirio del pez león)

Quique Rivera, 2012, Puerto Rico, 3’34”

Wychodząc od problemu plagi ryb skrzydlic, film przedstawia wizję głębin utrzymaną w konwencji neo-noir oraz historię chciwości i hierarchizacji na karaibskich rafach.

Żabia piosenka (Le Chant des grenouilles)

Violaine Pasquet (Studio d’Animation La Fabule), 2016, Francja, 10’41”

Opowieść o mrocznym i odległym bagnisku przenosi nas do samego serca nowoorleańskich tradycji. Historia muzyki, która daje siły do życia we wrogim i trudnym środowisku, gdzie niesprawiedliwość staje się mistrzem ceremonii.

Udomowienie

Sylwia Gaweł (Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie), 2015, Polska, 5′

Film opowiadający o dość osobliwej relacji człowieka ze zwierzętami. Bohater, kolekcjoner egzotycznych gadów i ptaków żyje w mieszkaniu pełnym klatek i akwariów. W gąszczu bujnych roślin codziennie pielęgnuje zwierzęta, jednocześnie starannie kontroluje ich zachowanie.

Saint-Louis Square

Chris Lavis, Maciek Szczerbowski, 2017, Kanada, 1’23”

Ostrzeżenie publiczne! Para gołębi-szachistów z Placu Saint-Louis w niebezpieczeństwie!

Jemy gówno

Chris Lavis, Maciek Szczerbowski, 2017, Kanada, 00’39”

Niewiele jest w stanie zakłócić posiłek pary gołębi-smakoszy.

Pijemy za dużo

Chris Lavis, Maciek Szczerbowski, 2016, Kanada, 00’45”

Para gołębi-biznesmenów tworzy bilans zysków i strat.

Gdy wstaje dzień (When The Day Breaks)

Amanda Forbis, Wendy Tilby (National Film Board of Canada), 1999, Kanada, 9′

Świnka Ruby poszukuje afirmacji w mieście, po tym, gdy była świadkiem tragicznej śmierci nieznajomego… i znajduje ją w najbardziej zaskakujących miejsca.

Bracia Niedźwiedzie Serce (Vennad karusüdamed)

Riho Unt, 2005, Estonia, 18’

Bohaterami filmu są trzy niedźwiadki z kultowego obrazu Iwana Szyszkina „Poranek w sosnowym lesie”. Po utracie swojej mamy trzej bracia, Henryk, Vincent i August, pojawiają się Paryżu – mieście artystów.

Małpa (Hou / 猴)

Shen Jie, 2015, Chiny, 5’10”

Wibrujące i pulsujące obrazy przywołują tradycję malarskiej animacji tuszu i wody. Powtarzające się akty przemocy wykonuje humanoidalna małpa, czy może małpo-podobny człowiek uzbrojony w kij bejsbolowy.

Czas trwania pokazu: 64′

Olga Bobrowska (StopTrik IFF)

Kuratorka pokazu

Urodziła się w 1987 roku. Obecnie kończy prace nad doktorantem poświęconym klasycznemu chińskiemu filmowi animowanemu (Uniwersytet Jagielloński). Publikuje w czasopismach naukowych artykuły poświęcone animacji chińskiej oraz polskiej. Dyrektorka oraz współzałożycielka słoweńsko-polskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF (Maribor, Słowenia; Łódź, Polska). Często współpracuje z rozmaitymi festiwalami, m.in. Animateka (Lublana), Etiuda&Anima (Kraków), Krakow Film Festival. Kuratorka pokazów prezentowanych m.in. w Polsce, Słowenii, Chorwacji, Holandii, Finlandii i Chinach. Recenzje i krytyki jej autorstwa były publikowane w miesięczniku „Kino” oraz międzynarodowym magazynie poświęconym filmowi animowanemu „Zippy Frames”. W 2016 roku ukazała się współredagowana przez nią monografia “Obsession Perversion Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation”.