Transmisję z ogłoszenia zwyciężczyń i zwycięzców konkursów możecie obejrzeć na naszym Facebooku.
Uzasadnienie: Za bogactwo i złożoność zastosowanego języka filmowego, za istotny przekaz zbudowany na poziomie politycznym i osobistym, a także za stworzenie dzieła, którego odbiór stanowi zmysłową przyjemność.
Oscar to dziecko, które kiełkuje w ogrodzie swoich rodziców. Nikt nie zna jego płci biologicznej, ale sam wybiera bycie mężczyzną. Pewnego dnia Oscar przeżywa niezwykłą, ale bolesną przygodę w autorytarnym i opresyjnym świecie. Czy uda mu się osiągnąć akceptację tożsamości, której tak bardzo pragnie?
Uzasadnienie: Szczegóły mimiki starszej kobiety zdradzają nam, jak bardzo cierpi ona w ostatnich dniach swojego życia. Dzięki radykalnemu wykorzystaniu statycznego ujęcia reżyserka nie pozwala nam odwrócić wzroku od głównej bohaterki i zignorować tego, co wszystkich nas dotyczy.
Starszy mężczyzna opiekuje się swoją sparaliżowaną żoną. Mimo podeszłego wieku i własnych problemów ze zdrowiem, stara się ze wszystkich sił, aby ulżyć jej w cierpieniach z dnia na dzień coraz silniejszych. Pomaga mu córka, która usiłuje pogodzić opiekę z pracą w szpitalu oraz swoim życiem rodzinnym.
Uzasadnienie: To komentarz gorączkowej pogoni człowieka za spełnieniem, przepełnionej gniewem walki o to, by w końcu osiągnąć szczęście. Wyróżniamy ten film za sardoniczny humor, barwną eksplozję oryginalności formy wizualnej i kalejdoskopową strukturę połączoną ze świetną muzyką.
W zimnym, odrażającym świecie chaosu człowiek szuka swojego prawdziwego szczęścia, mając nadzieję, że proste rzeczy mogą przekształcić się w jego szczęście. Jednak jego próby kończą się w otchłani samotności i ubóstwa.
Uzasadnienie: Krótka produkcja, pełna słodyczy, ale także i gniewu. Doskonały przykład tego, jak niewiele trzeba, by powstał świetny film.
Gdy budzą się śpiące psy, racjonalne myślenie przestaje obowiązywać.
Uzasadnienie: Body horror, którego akcja rozgrywa się między opowieścią o poronieniu a klaustrofobiczną fantazją ze świata lockdownu. Za sugestywny i niepokojący wytwór niepohamowanej wyobraźni, z oddaniem przetwarzającej nieuświadomione lęki, budzący tak silne emocje jak filmy Żuławskiego czy Cronenberga.
Pewien mężczyzna znajduje swoją ciężarną partnerkę w wannie, całkowicie wykrwawioną. Postanawia przelać krew z wanny do akwarium. Mijają godziny, dni lub tygodnie. W akwarium coś się porusza.
Uzasadnienie: Za wspaniałą symbiozę między opowieścią a jej stroną wizualną. Film pełen siły, odwagi i śmiałości, stanowiący subtelne, poetyckie zaproszenie do ważnej dyskusji na temat przemocy domowej.
Poruszające emocjonalnie i wizualnie piękne przeżycie. „Ciervo” opowiada historię młodej dziewczyny, która z trudem balansuje między przenikającymi się nawzajem przemocą, uległością i niezależnością.
Uzasadnienie: Za przeniesienie widza do satyry, w której nic nie jest pozostawione przypadkowi, podkreślonej dobrze dobranymi kolorami i muzyką. Całość fascynuje, przyciągając uwagę widza od samego początku, aż do końca.
Stróż ma wszystkiego dość, włączając jego sfrustrowaną żonę i pewnego skrajnie przygnębionego jelenia, z którym nawiązuje kontakt. Łącząca ich rozpacz prowadzi do absurdalnych wydarzeń, ponieważ... zawsze można wdepnąć w g*wno.
Między rodzicami a dzieckiem istnieje silny związek. Młoda kobieta opuszcza dom rodzinny, chcąc zwiedzić świat. Jednak świat jej rodziców jest tak mocno z nią powiązany, że wyjeżdżając naraża go na niebezpieczeństwo. Okazuje się, że związek ten może mieć destrukcyjny charakter.
Roberto przez całe życie kocha się w sąsiadce z naprzeciwka, czekając, aż ta będzie w stanie stawić czoła nękającym ją demonom…