Starość nie istnieje w oderwaniu, lecz zawsze w relacji z tym, czym byłeś w młodości lub czym mogłeś się stać, a o relacji tej warto opowiadać. Prezentowane tu krótkometrażowe filmy animowane obrazują to aż z nawiązką. Nadchodząca małymi krokami niemoc to motyw zasilanego ciepłą paletą barw studium przypadku duchowego wsparcia. Sekrety przeszłości i odległych kręgów kulturowych mogą stanowić cenną lekcję dla młodych. Z wiekiem wiąże się to, że starzec bierze głęboki wdech i zanurza się we wspomnieniach, ale i to, że młoda osoba mierzy się z rozbitą na kawałki historią swojej traumy. Dziewczynka-marionetka musi odkryć swoje korzenie, a gwałtownie przyspieszone wejście w niepokojącą przyszłość zaskakuje - dlatego niektórzy robią komiczne rzeczy, by go uniknąć. Te opowieści mocno wciągają w nurt spokojnego współodczuwania; pragnąc związanej z wiekiem mądrości bez starzenia się, możemy ją poczuć dzięki animacji.
Zachodnie pytanie, wschodnia odpowiedź / West Question, East Answer, Dal Park, Wielka Brytania 2018, 6'26''
West Question, East Answer to eksperymentalny film dokumentalny, w którym na przykładzie koreańskiej babci i jej wnuczki Niemki przyglądamy się trudnościom w komunikacji między pokoleniami, mającym swe źródła w historii i kulturze. Film oparty jest na prawdziwych zdarzeniach, jakie miały miejsce pewnego lata w życiu reżyserki i jej babci.
Danielle, Anthony Cerniello, USA 2013, 5'
Stworzona postać odgrywa proces starzenia się. Jest to coś, co trudno dostrzec od zewnątrz, można to jednak odczuć.
Leniwy przepływ rzeki / The River's Lazy Flow, Joël Vaudreuil, Kanada 2013, 8'49''
Starszy mężczyzna zostawia rodzinę w chatce i oddala się na moment nad rzekę, by zapalić papierosa. Powraca do niego wspomnienie dziewczyny, z którą przyszedł w to miejsce, gdy miał 13 lat. Chciał wtedy stać się mężczyzną, a ona pragnęła jedynie wyjawić mu swój sekret. Żadne z nich nie zrealizowało planu.
Gerascophobia, Shuangshuang Hao, Wielka Brytania 2014, 4’15’’
Gerascophobia to historia chłopca zwanego Mo, który boi się dorastania i starzenia. By go uniknąć, robi mnóstwo absurdalnych rzeczy. Animacja ukazuje jego codzienność, lęk przed samotnością, śmiertelnością, odpowiedzialnością i określeniem się jako samodzielna jednostka.
Jak moja babcia została krzesłem / How My Grandmother Became A Chair, Nicolas Fattouh, Liban 2020, 9'55''
Starzejąca się kobieta traci kolejno wszystkie zmysły, aż wreszcie zamienia się w drewniane krzesło. W tym procesie przemiany zaczyna uświadamiać sobie, że afrykańska gosposia jednak nie jest dzikuską, lecz troskliwym i wiernym członkiem rodziny, jakiego staruszce brakowało. Wzruszająca, pełna metafor i angażująca wyobraźnię opowieść o chorobie, starości i bolesnym procesie odchodzenia.
Zamknij okiennice / Close The Shutters, Ynon Lan, Izrael 2016, 4'51''
Młody mężczyzna stara się uporządkować fragmenty wspomnień, by ułożyć z nich i zachować obraz swojego chorego dziadka.
Cerulia, Sofia Carillo, Meksyk 2017, 13'
Cerulia wraca do domu, by ostatecznie się z nim pożegnać, jednak wspomnienia z dzieciństwa i obecność dziadków nie powalają jej odejść.
Vassilis Kroustallis jest mieszkającym w Estonii greckim profesjonalistą zajmującym się filmem i animacją. Od 2011 roku prowadzi internetowy magazyn informacyjny Zippy Frames, a obecnie pełni również funkcję dyrektora programu animacji w PÖFF Shorts w Estonii. Jest autorem prac naukowych na temat filmu i animacji, członkiem komitetu Annie Awards, a aktualnie również przygotowuje doktorat na temat współczesnej europejskiej animacji fabularnej (Uniwersytet Joński, Grecja). Vassilis to autor dwóch scenariuszy do filmów krótkometrażowych, The Hotel oraz Mar(t)y, które brały udział w międzynarodowym konkursie (Mar(t)y był finalistą London Greek Film Festival 2020), jak również był konsultantem ds. zgłoszeń na festiwale filmów animowanych. Niedawno ukończył swój pierwszy wyreżyserowany film krótkometrażowy - Homespital.